Yngve Holm, 1895-1943
Denna båt beskriver Yngve som konstruktör. Från början byggdes Topp utan överhäng, fören och aktern var avklippta. Båten hette då Paradox eftersom den var raka motsatsen till gängse teknik att bygga båtar. Det var en Grosshandlare i Malmö som hade beställt experimentet. Eftersom R-yachterna är regelbåtar. Summan av storlek, bredd och segelyta skall enligt en formel bli en sexa. Innebar det att Paradox fick väldigt stor segelyta och var mycket snabb på undanvindar. På kryssen däremot var hon oduglig. Paradox påminde mycket om en modern segelracer med sitt jolleliknande skrov. Grosshandlaren uppskattade inte experimentet och fick till slut Yngve att köpa tillbaka båten. Då tog han in den på sitt servicevarv som han drev på Sandhamn. Byggde om båten och gav den dessa överhäng och för att utnyttja båtens förmåga att bära mycket segel hissade han förseglet ända upp till toppen av masten och döpte om båten efter det, Topp. Förmodligen är detta den första masthead-riggade båten i Sverige. Topp blev Yngves egen sexa som han seglade med några år under 30-talet och 1931 valdes Topp till klassens snabbaste båt. Idag kan man se Topp segla på Mysingen, utanför Nynäshamn, i gott skick.